7 transformacji

7 kluczowych transformacji mierzy się w 4 wymiarach: technologicznym, biznesowym, ludzkim i środowiskowym.


Opiera się na wdrażaniu nowoczesnych maszyn produkcyjnych, obecnie w Europie oraz w Polsce zwiększa się presja płacowa co powoduje że zmniejsza się konkurencyjność polskich fabryk, w celu zwiększenia produktywności i konkurencyjności. W zamyśle Fabryki Przyszłości mają projektować i rozwijać własne urządzenia niezbędne do produkcji komponentów.


Technologia cyfrowa powinna być wykorzystywana w Fabryce Przyszłości do opracowywania produktów oraz procesów w fizyczne produkty, usługi, systemy. Pracownicy są wspierani poprzez zintegrowane cyfrowe procesy, procesy te zapewniają symulację wirtualnych scenariuszy przed faktycznym wdrożeniem działań. Dane do systemu są wprowadzane jednokrotnie i są dostępne dla osób posiadających uprawnienia. Jakość danych i ich dostępność jest kluczowa w skutecznym działaniu systemów cyfrowych.


Rosnące koszty energii są obecnie kluczowym problemem fabryk, wytyczne UE zobowiązują nas do zwiększenia udziału energii odnawialnej oraz do zmniejszenia tzw. Śladu węglowego. Jesteśmy również zobowiązani społecznie do działań ekologicznych. Zostanie liderem w tym obszarze daje firmom korzyści związane z redukcją kosztów, polepszeniu wizerunku tzw. CSR. Celem transformacji jest również zmniejszenie zużycia energii, zwiększenie wykorzystania źródeł odnawialnych. Firmy dojrzałe świadomie podejmują działania mające na celu poszukiwanie nowych możliwość zmniejszenia śladu węglowego swoich procesów, produktów oraz usług.


Firmy produkcyjne z sektora MŚP wykorzystują oczekiwania klientów jako punkt wyjścia do tworzenia nowych procesów, rozwiązań czy też produktów. Opracowane procesy służące do tworzenia produktów, usług czy też obsługi procesu produkcyjnego są wynikiem wielofunkcyjnego podejścia do projektowania. Ta transformacja przy wykorzystaniu wirtualnych modeli i narzędzi  symulacyjnych optymalizuje procesy w celu stworzenia maksymalnej wartości w łańcuch wartości firmy – projektowania, produkcji, użytkowania,  serwisowania i utylizacji.


Zaangażowanie pracowników w firmę jest istotne z punktu jej rozwoju. Nowoczesna organizacja powinna zapewnić swoim pracownikom przestrzeń do rozwoju swojej kreatywności, talentów oraz przestrzeni do tworzenia inicjatyw i zmian w organizacji. Firma powinna być zarządzana poprzez model który sprzyja tworzeniu innowacji i wzmacnia kreatywność pracowników oraz tworzy silne zorientowane na cel społeczności. Motywacja pracowników, budowanie kultury wśród pracowników wymieniania się spostrzeżeniami (czyli de facto budowy kultury Lean Management) sprzyja udoskonalaniom procesów organizacji. Budowanie atmosfery w firmie która sprzyja samodoskonaleniu się pracowników i motywowania ich do jeszcze lepszych wyników swojej pracy.


Inteligentna produkcja to wykorzystanie nie tylko ludzkich możliwości ale głównie wykorzystanie technologii AI oraz ML która spowoduje że powstanie samouczący się ekosystem produkcyjny. Cyfrowa i zautomatyzowana organizacja to łańcuch wartości który koncentruje się na kliencie,, jakości, produktach i usługach, terminowości. To niczym nie zakłócony flow przebiegający od dostawców, produkcję, dystrybucję aż po klientów. Celem tej transformacji jest stworzenie maksymalnej wydajności oraz elastyczności pracowników hali produkcyjnej przy współpracy z robotami oraz inteligentnymi maszynami.


Innowacje najwyższej jakości i wykorzystujące najbardziej złożone technologie coraz częściej realizowane są przez samoorganizujące się sieci. Sieci to powiązane ze sobą organizacje, które generują, nabywają i integrują określoną wiedzę i umiejętności w celu współtworzenia nowych rozwiązań, produktów i/lub technologii. Samoorganizacja odnosi się do zdolności tych sieci do łączenia i ponownego łączenia wyuczonych umiejętności w oparciu o elastyczne i zdecentralizowane zarządzanie. W świecie wykładniczo rosnącego rozwoju technologii i szybko zmieniających się wymagań klientów, firmy nie mogą już polegać wyłącznie na własnych badaniach i zasobach. Opracowują swoje produkty, procesy produkcyjne i usługi z myślą o całym łańcuchu wartości. Poszczególni producenci coraz częściej muszą umożliwiać współtworzenie, poszerzając tym samym możliwości innowacyjne. Fabryki ewoluują od graczy indywidualnych do organizacji sieciowych, które dzielą zarówno ryzyko, jak i kapitał.